Dodatki do mieszanek asfaltowych
Październik 2024
Mieszanka SMA (Stone Mastic Asphalt) jest jedną z mieszanek stosowanych głównie na warstwy ścieralne w konstrukcji drogowej. W porównaniu do tradycyjnych mieszanek asfaltowych, SMA oferuje wyjątkową trwałość i odporność na trudne warunki drogowe. Taki rodzaj mieszanek stosowany jest na nawierzchniach autostradowych, na drogach krajowych, a często i wojewódzkich – wszędzie tam, gdzie jest zdecydowanie większy ruch samochodowy.
Jak to działa?
Zasadniczo, mieszanka asfaltowa składa się z trzech głównych składników: kruszywa, lepiszcza asfaltowego („asfalt”) i wypełniacza (proszek mineralny). Kruszywo, czyli małe kawałki kamieni o różnym rozmiarze, tworzy solidny „szkielet” nawierzchni. Z kolei asfalt jest lepiszczem, które spaja te kamienie i wypełniacz w jedną, trwałą masę. Również, aby poprawić parametry nawierzchni asfaltowej stosuje się dodatki do mieszanek asfaltowych. Aby przygotować taką mieszankę, wszystkie składniki są podgrzewane do wysokiej temperatury, około 180 stopni Celsjusza i dokładnie ze sobą mieszane.
Czym więc wyróżnia się SMA? Kluczem do sukcesu tej mieszanki jest jej specjalny skład mieszanki mineralnej oraz specjalne włókna. Mieszanka SMA zawiera dużo drobnego i grubego kruszywa, a mniej tego pośredniego, co sprawia, że szkielet tej mieszanki jest mocny i stabilny. Aby całość „skleiła się” jeszcze lepiej, dodaje się większą ilość asfaltu, który otacza kruszywo cienką warstwą. Musimy również zastosować większą ilość asfaltu, aby w mieszance nie było zbyt dużo wolnych przestrzeni (pustek powietrznych).
Asfalt otacza mieszankę mineralną i tworzy wokół kamieni cienką błonkę, która ma kilka lub kilkanaście mikrometrów. W przypadku mieszanek SMA ilość asfaltu jest większa, jak wyżej wspomnieliśmy, więc błonka jest grubsza niż w przypadku tradycyjnego betonu asfaltowego.
Warto dodać, że SMA można również wykonać w wersji kolorowej, na przykład w barwie czerwonej, stosując odpowiednie barwniki, takie jak PEP Red. To sprawia, że technologia SMA jest nie tylko funkcjonalna, ale też estetyczna, idealna np. na ścieżki rowerowe wzdłuż nawierzchni drogowych. Kolor czerwony charakterystyczny dla ścieżek rowerowych zdecydowanie poprawia jej widoczność, czyniąc nawierzchnię rowerową bezpieczniejszą dla jej użytkowników.
Właśnie tu pojawia się wyzwanie – więcej asfaltu oznacza, że w trakcie transportu może on „spływać” z kruszywa, a to oznacza, że taka mieszanka jest niejednorodna, a ułożona z niej nawierzchnia nietrwała. I tu właśnie wkracza SMAPOL® – dodatek do mieszanek asfaltowych, aby temu zapobiec. SMAPOL® to mieszanka włókien syntetycznych, które zatrzymują asfalt na kruszywie, co pozwala utrzymać jednorodność mieszanki i zapewnia jej trwałość po ułożeniu.
Dzięki SMAPOL® finalnie ułożona nawierzchnia z mieszanki SMA jest odporna na działanie wody, mrozu i intensywny ruch, co czyni ją idealnym rozwiązaniem na drogi o dużym natężeniu ruchu. Włókna SMAPOL® charakteryzują się dobrą przyczepnością do asfaltów, są odporne na starzenie cieplne i chemikalia. Mają również wysoką wytrzymałość na rozciąganie. Wszystkie te cechy są pożądane w zastosowaniach asfaltowych. Powyżej i poniżej są przykłady budów naszych klientów, na których stosowano mieszanki SMA z SMAPOL®.
Podsumowując, SMA w połączeniu z dodatkiem SMAPOL® to nowoczesne i skuteczne rozwiązanie, które zapewnia długowieczność nawierzchni i podnosi jej odporność na najtrudniejsze warunki atmosferyczne i mechaniczne.
Bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami o tym co dzieje się w Addbit i branży drogownictwa.
Zobacz nasze realizacje, dowiedz się więcej na temat produktów.